Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

ZMĚNY V REGISTRU VOZIDEL Platné od 1.6.2017
14.06.2017
Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze na úřadě v místě...

Vyznáte se v pojištění odpovědnosti za škodu z výkonu povolání?
11.05.2017
Existují profese, ve kterých zaměstnavatelé takzvanou pojistku na blbost k uzavření pracovní smlouvy vyžadují. Jedná se především o profesionální řidiče nákladních vozů, autobusů...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Stáčet tachometr bude zakázané. Za milion pokuty

Předpis, který postaví mimo zákon firmy nabízející úpravu počtu najetých kilometrů, by měl začít platit od poloviny příštího roku. Teď se ladí poslední detaily.

Zákon trestající stáčení tachometrů nabývá konkrétní podoby. V druhé polovině příštího roku by tak každý, kdo upraví počet najetých kilometrů u auta či motocyklu, měl dostat pokutu. V původním návrhu novely zákona, který chystá ministerstvo dopravy, se hovořilo o pěti až deseti milionech jako o horní hranici sankce.

Nyní, po prvním kole připomínek z ostatních resortů, z něj přesné výše pokut zmizely a podle mluvčího ministerstva dopravy Martina Nováka úředníci hledají nové stropy. Jasněji by mělo být do konce září, kdy návrh se zapracovanými připomínkami opět zamíří na další resorty k případným dalším komentářům.

"Předpokládáme, že by neměla být horní hranice vyšší než milion korun," uvedl Novák. Nový zákon postaví do ilegality například všechny firmy, které dnes stáčení tachometrů veřejně inzerují, neboť takový čin kvalifikuje nově jako přestupek. Teď jim žádný postih totiž nehrozí.

Nalezení "stáčírny" je otázkou několika vteřin vyhledávání na internetu. Nejčastěji zaplatí zájemci za úpravu počtu najetých kilometrů od 700 do tisíce korun. Jedna litvínovská firma ovšem nabízí "slevy pro stálé zákazníky".

Sdružení: Sankce nesmí být příliš nízké, jinak to nebude fungovat

Dle Zbyňka Veselého, předsedy Sdružení na ochranu majitelů automobilů (SOVA), bude nový zákon fungovat jen tehdy, když v něm milionové pokuty zůstanou. "Naše obavy z toho, že v připomínkovém řízení se z návrhu vytratí jeho razance, se částečně naplnily. Teď jen doufáme, že v něm zůstane jako strop sankce aspoň milion korun. Jinak prostě nebude fungovat," uvedl Veselý.

Nová legislativa, která by měla, pokud vše půjde podle plánu, začít platit v druhé polovině roku 2012, je prvním významným krokem v boji proti velmi častému českému nešvaru. Podle SOVA má totiž v Česku stočený tachometr 40 procent všech ojetých aut, a u ojetin dovezených z ciziny je to dokonce 70 procent.

Úvahy však pokutami nekončí. Dle Nováka z ministerstva dopravy se zvažuje i varianta, že by se do velkého technického průkazu při každé technické prohlídce zaznamenával stav tachometru, což by významně snížilo možnost jeho manipulace. Toto opatření je, na rozdíl od zákazu stáčení, sporné a ne všechny strany s ním souhlasí. "Problém je v tom, že by to ničemu příliš nepomohlo
a třeba v případě aut přivezených z ciziny a stočených až tady v Česku před jejich první registrací by takový záznam v techničáku jen legitimizoval podvržený údaj," uvedl poslanec Stanislav Huml, který se na vzniku novely podílí.

Podle něj už nyní stanice technické kontroly počty najetých kilometrů registrují, a tak je možné tyto údaje dohledat. Za poplatek je ovšem nabízí jen společnost Cebia. Údaje v databázi Cebie, které sbírá právě z STK, navíc nejsou bezchybné. Pokud například někdo jezdí na technickou kontrolu do stanice, která s firmou nespolupracuje, údaje o jeho vozidle se do záznamů firmy nedostanou. Povinnost techniků zaznamenávat údaje přímo do technických průkazů by tak případné nedostatky odstranila. Přestože novela zákona je významným krokem v boji proti podvodníkům, nezvyšuje nijak šance podvedeného kupujícího na obranu.

Ochranu kupujícího nový zákon stále neřeší

Pokud totiž už někdo auto se stočeným tachometrem koupí, bude mít stejné šance bránit se jako dnes. Tedy prakticky nulové. Aby měl šanci získat své peníze zpět, musel by prokázat, že jej prodávající uvedl při prodeji záměrně v omyl a neupozornil například na fakt, že počet kilometrů na tachometru nemusí souhlasit se skutečným nájezdem. U aut bez jasného původu přitom na možný rozpor
při koupi upozorní ve smlouvě prakticky všechny bazary právě proto, aby si "kryly záda".

Garanci skutečně najetých kilometrů dávají zpravidla jen na mladší vozy, které byly koupeny jako nové v Česku. Podle mluvčí autobazaru AAA Auto Dany Pavlouskové je tak chystaný zákon především přínosem pro prevenci, neboť už nebude tak snadné nalézt firmu, která počet najetých kilometrů upraví.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/stacet-tachometr-bude-zakazane-za-milion-pokuty-ftw-/auto_ojetiny.aspx?c=A110909_160053_auto_ojetiny_fdv

 

<< Zobrazit všechny novinky