Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Za nepojištěná auta budou majitelé opět platit
30.01.2018
Za motorová vozidla, na něž jejich vlastníci neuzavřeli povinné ručení, se od 1. ledna začíná opět platit příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazby...

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

ZMĚNY V REGISTRU VOZIDEL Platné od 1.6.2017
14.06.2017
Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze na úřadě v místě...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Nové STK: auto jen umyté a bez poklic, policie může technickou nakázat

Policie může podle nově platné vyhlášky poslat vaše auto přímo ze silnice na technickou kontrolu, pokud bude mít podezření třeba na skrytou závadu. Objevit se mají i mobilní STK. Před technickou raději projeďte myčkou.

 

Doteď mohli policisté odstavit auta jen za ty závady, které je praštily do očí: třeba prasklé žárovky nebo sjeté pneumatiky. Když však hlídka stavěla vůz, který sebou smýkal ze strany na stranu (což může svědčit o nesouměrném účinku brzd), ale řidič ukázal platnou "technickou", policie nemohla dělat nic.

"Bude-li mít policista po vizuální kontrole podezření, že má vůz další závažné závady, které sám není schopen potvrdit, může vůz odeslat na stanici technické kontroly. Avšak jen v případě, že je stanice maximálně ve vzdálenosti čtyř kilometrů," vysvětluje šéf dopravní policie Leoš Tržil.

 

"Mimo hlavní tahy může být často problém najít místo, kde auta bezpečně zastavit, aby byla splněna podmínka vzdálenosti," říká Josef Budil ze středočeské dopravky. Hrozba, že je policie pošle na STK, se tedy týká hlavně šoférů ve městech.

Horší pro policii to bude na dálnicích. MF DNES zjistila, že například na hradecké D11 není v dosahu ani jedna STK a na plzeňské D5 jsou v dostatečné vzdálenosti od exitu pouze čtyři. Zato míříte-li z Prahy do Ostravy klasickou trasou přes Olomouc (po dálnici D1 a rychlostní silnici R46), je na trase takových míst sedmnáct.

Ministerstvo dopravy chce proto pořídit mobilní STK, které znají třeba řidiči v Rakousku. Tamější úřady mohou pomocí nich kontrolovat vraky téměř kdekoliv. "Když jsme si toto zařízení od rakouských kolegů nedávno půjčili, technickou kontrolou neprošlo sedmdesát procent zastavených aut," upozorňuje šéf dopravních policistů Leoš Tržil.

Pozor na hlučný výfuk a loužičky

Závad, které odhalí jen v servisu, je mnoho. "Vedle souměrnosti brzd technici mohou zkontrolovat tloušťku brzdového obložení, totéž platí pro seřízení světel nebo pro vady podvozku či karoserie," vypočítává Pavel Ferro, šéf STK Dekra na pražském Chodovci.

Podle něho může být důvodem k odeslání na kontrolu i neschválený výfuk nebo únik provozních kapalin. A na pozoru se musí mít také majitelé čadících aut. To, co platí o technických závadách, totiž platí také o emisích.

Hlídky si však budou muset dávat pozor, aby řidiče na STK posílaly oprávněně. Pokud se závada neprokáže, bude muset cenu extra kontroly (500 korun u osobního a tisíc u nákladního auta) zaplatit policie.

"Zjistí-li se při kontrole technického stavu vozidla vážná nebo nebezpečná závada, bude řidič vozidla povinen uhradit náklady na provedení kontroly technického stavu," uvádí provozovatel sítě stanic technické kontroly Dekra Automobil.

Novinky na STK

Při provádění běžných technických prohlídek čekají motoristy s novým měsícem i další novinky. "STK může odmítnout provedení technické prohlídky, pokud není přistavené vozidlo čisté nebo není ve stavu, který umožňuje bezpečné provedení technické prohlídky," varuje Dekra. Z kontroly mohou také vykázat auto, které nemá sundané poklice kol.

"Není-li vozidlo, uvedené do provozu od 1. 1. 2002, vybaveno 'výrobním štítkem' nebo je-li výrobní štítek nečitelný, některé údaje chybí nebo údaje na výrobním štítku neodpovídají údajům uvedeným v dokumentaci vozidla, bude tento stav hodnocen jako vážná závada," uvádí Dekra. Takové auto dostane povolení pro provoz pouze na dobu třiceti dnů.

 

Změny se dotknou také práce STK, které mají nově upravené jednotlivé kontrolní úkony. "Dosud existovaly rozdíly v kontrolních úkonech mezi jednotlivými státy Evropské unie. Prvním májovým dnem však dojde ke sjednocení a celá EU bude používat stejný číselník," vysvětluje ministerstvo dopravy.

"Stanice technické kontroly mají teď hodně práce s přípravami na přechod na nový systém," řekla pro iDNES.cz Kateřina Sklenářová ze společnosti Dekra Automobil, která provozuje STK v Česku.

Ceny se výrazně liší

Dle směrnice EU má nový seznam úkonů 160 povinně kontrolovaných položek. Dosavadní seznam platil bez drobných změn asi třicet let. Technici se obávají, že se kvůli navýšení počtu kontrolovaných věcí a změně systému prodlouží doba prohlídek.

Vyhláška je platná od května. Většina nových kontrolních úkonů má ale odložený termín, odkdy budou zavedeny.

Stanice si totiž budou muset pořídit nové vybavení například na měření hloubky dezénu pneumatik, na měření opotřebení spojovacích zařízení nebo na měření propustnosti světla sklem. V Česku je 350 stanic technické kontroly.

Ceny technických prohlídek se dnes výrazně liší. U osobního auta zaplatí majitel vozidla od přibližně pětistovky. K tomu je třeba připočítat měření emisí, které stojí u benzinového auta od čtyř až pěti set, u nafťáku je dražší, ceny začínají přibližně u sedmi set korun. Ceny se ale na "dražších" STK mohou vyšplhat téměř na dvojnásobek.

 

Zdroj: http://auto.idnes.cz/nove-stk-auto-jen-umyte-a-bez-poklic-policie-muze-technickou-nakazat-1g2-/auto_ojetiny.aspx?c=A120430_125100_auto_ojetiny_fdv

 

<< Zobrazit všechny novinky