Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

ZMĚNY V REGISTRU VOZIDEL Platné od 1.6.2017
14.06.2017
Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze na úřadě v místě...

Vyznáte se v pojištění odpovědnosti za škodu z výkonu povolání?
11.05.2017
Existují profese, ve kterých zaměstnavatelé takzvanou pojistku na blbost k uzavření pracovní smlouvy vyžadují. Jedná se především o profesionální řidiče nákladních vozů, autobusů...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Vláda přemýšlí o řidičáku od sedmnácti let

Řidičský průkaz by mohli brzy získat už sedmnáctiletí zájemci. Nápad, který včera schválila německá vláda, se líbí i českým koaličním poslancům. S nezletilým řidičem by ale vždy musel jet zkušenější šofér.

V sedmnácti letech by si udělali teoretické zkoušky a absolvovali pár zkušebních jízd, do osmnáctých narozenin by však museli jezdit pouze pod dohledem staršího, zkušeného šoféra. Pokud by nenasbírali příliš pokut, řidičák by jim byl potvrzen.

Stejný návrh schválila německá vláda, a tak je ke změně blíže i u nás. Například v Rakousku nebo Anglii už takové pravidlo platí. Příznivci argumentují tím, že mladí řidiči se tak více "vyjezdí" a budou pak méně nebezpeční, než když absolvují jen dvacet hodinových jízd v autoškole.

"Mladý řidič tím má možnost získat více praxe a naučit se návyky od zkušeného řidiče. Budeme se tím zabývat v meziresortní dopravní komisi," říká poslanec a dopravní expert Stanislav Huml, který má vládě dodávat návrhy na změny silničního zákona.

Spolkový úřad pro bezpečnost na silnicích konstatoval, že trénink sedmnáctiletých pod dohledem zkušených řidičů pomáhá snížit počet nehod. Účastníci projektu i po dovršení osmnácti let, kdy už mohli začít jezdit samostatně, způsobovali o třetinu méně nehod než jejich vrstevníci.

Podstatně méně si také sedají za volant opilí než ti, kteří si dělali průkaz kolem osmnáctého roku a pak začali řídit bez doprovodu. U nás jsou statistiky nehod a přestupků u čerstvých držitelů řidičských průkazů tristní.

Každou desátou nehodu v Česku zaviní šofér, který si ani nestačil pořádně svůj průkaz prohlédnout - vlastní jej maximálně rok. Dalších dvacet procent ze všech nehod pak mají na svědomí řidiči s praxí od jednoho do dvou let. Celkem je to 19 tisíc havárií ročně.

Ukazuje se to i na statistice trestných bodů, jejichž sbírání se už nedá tolik omluvit nezkušeností. Řidiči, kteří nemají průkaz déle než čtyři roky, nejčastěji dosáhli hranice 12 bodů a byl jim řidičák odebrán.

 

Nezletilý řidič a zkušený šofér

Zájemci o řidičák by ho tak nově získávali vlastně ve dvou fázích. "Nejprve by absolvovali několik lekcí s instruktorem, naučili by se značky, rozjíždět, odbočovat. Pak by si devět měsíců sami sbírali zkušenosti. A ve druhé fázi by absolvovali lekce jízdy v krizových situacích," promýšlí návrh poslanec Věcí veřejných Stanislav Huml.

Na nezletilého řidiče by ze sedadla spolujezdce vždy musel dohlížet zkušený šofér. Podle německého návrhu může každý nezletilý řidič nahlásit úřadům až pět osob, v jejichž přítomnosti bude sedat za volant.

Doprovodu musí být více než 30 let a musí mít řidičák nejméně pět let. Zároveň nesmí mít více než tři trestné body v registru přestupků. V německém systému je přitom maximum bodů osmnáct.

"Je pravda, že dnešní mladí lidé jsou vyspělejší a už v sedmnácti letech budou řízení auta zvládat. Pokud budou pod dohledem, určitě by to mohlo nehodovost čerstvých držitelů průkazů snížit. Ale v našich podmínkách se obávám, aby ten dohled, ta výchova, byla skutečně kvalitní," říká psychiatr Zdeněk Bašný.

Příliš nevěří tomu, že zkušenější spolujezdec odpovědně převezme dohled nad mladým šoférem.

 

Ztráta řidičáku už za osm bodů

Zatímco o řidičáku pro nezletilé teď budou poslanci a odborníci jednat, za jistotu považují schválení takzvaného řidičáku na zkoušku. Co to znamená?

Pro čerstvé, byť již dospělé držitele průkazů by platila jiná pravidla než pro ostatní motoristy. Dva roky po vykonání zkoušek a získání průkazu by tak nováček za volantem přišel o řidičák už po nasbírání osmi trestných bodů.

Pokud by tuto hranici překročil, úřady by mu doklady zabavily a musel by znovu skládat zkoušky, nebo dokonce absolvovat povinné pohovory s dopravním psychologem. Teď hrozí ztráta řidičáku u všech až po nasbírání dvanácti bodů.

"U tohoto návrhu bude mezi poslanci shoda. To už vím předem," tvrdí Huml. Ten míní, že novopečení šoféři by měli také mít přísnější omezení rychlosti na dálnicích. Hovoří se o 110kilometrové hranici. A v této dvouleté lhůtě by také například nesměli třeba jezdit s přívěsem.

<< Zobrazit všechny novinky