Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

ZMĚNY V REGISTRU VOZIDEL Platné od 1.6.2017
14.06.2017
Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze na úřadě v místě...

Vyznáte se v pojištění odpovědnosti za škodu z výkonu povolání?
11.05.2017
Existují profese, ve kterých zaměstnavatelé takzvanou pojistku na blbost k uzavření pracovní smlouvy vyžadují. Jedná se především o profesionální řidiče nákladních vozů, autobusů...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Zimní nehoda na letních pneumatikách se může prodražit

U nehod v zimě, kde prokazatelně sehrály negativní roli letní nebo pod zákonnou míru sjeté zimní pneumatiky, mohou pojišťovny krátit výplaty plnění u havarijních pojistek, a to i přesto, že zimní pneumatiky nejsou povinné celoplošně.

„U havarijního pojištění, pokud u nehody asistovala Policie ČR a v jejím protokolu je uvedeno, že bezprostřední příčinou nehody byly sjeté (nebo letní pneumatiky v zimě) pneumatiky, potom můžeme krátit pojistné plnění. V případě povinného ručení poškozenému tzv. skutečnou škodu vyplatíme za viníka v plné výši,“ uvedla Dagmar Koutská z České pojišťovny.

„Pojišťovny zatím plošně nepostihují řidiče, kteří zimní pneumatiky nevyužívají. Pokud se ale prokáže, že vznik škody by byl v příčinné souvislosti s letním obutím vozidla, hrozil by viníkovi nehody od pojišťovny postih až ve výši toho, co by za něj poškozenému plnila,“ varoval Milan Káňa z Kooperativy.

Sankce hrozí hlavně na vybraných úsecích

Jestliže by jel řidič s letními pneumatikami po silnici, jež je označena dopravním značením Vjezd pouze se zimními pneumatikami, a způsobil zde dopravní nehodu, která bude šetřena Policií ČR, a v protokolu bude zapsáno, že neměl předepsané obutí, tak má pojistitel možnost uplatnění postihu vůči němu. „Pokud má letní pneumatiky poškozený a na vzniku dopravní nehody nenese žádnou míru účasti, tak jeho pojistné plnění nebude kráceno,“ dodal Tomáš Pinkava z úseku likvidace Wüstenrot.

Tato pojišťovna však na rozdíl od jiných nepostihuje letní gumy mimo vyznačené úseky. „Nastane-li dopravní nehoda na silnici, která není označena dopravní značkou přikazující zimní obutí, pojistitel nemá možnost postihu, jelikož jejich používání nebylo plošně uzákoněno – pouze na silnici označené dopravní značkou,“ dodal Pinkava.

„Krácení plnění připadá v úvahu jen v případech, kdy je mezi neadekvátním pneu a vznikem škody příčinná souvislost, tedy že špatné obutí vozidla bylo tím faktorem, který měl vliv na vznik nebo výši vzniklé škody, a to jen v úsecích, kde jsou zimní pneumatiky předepsány. V ostatních případech, kdy tomu tak není, pojistné plnění při škodě nekrátíme,“ reagovala Eva Svobodová z Uniqua.

„Můžeme zvážit v případech, kdy se prokáže, že použití letních pneumatik bylo v příčinné souvislosti se vznikem nehody, míru účasti jednotlivých účastníků na vzniku dopravní nehody a toto pak případně promítnout do výše pojistného plnění,“ sdělil Právu Tomáš Zavoral z pojišťovny Direct.

Kolik havárií zavinily gumy, se neví

I když je zjevné, že letní gumy jsou v zimě katastrofální a auto na sněhu i v relativně malé rychlosti kolem 50 km/h zastavuje až o délku dalších tří vozů dále než vozidlo se zimními pneumatikami, pojišťovny neumějí odhadnout, kolik nehod letní gumy v zimě zavinily nebo zhoršily jejich následky. Jsou-li totiž bez účasti Policie ČR (bez zranění, pod sto tisíc korun a nejedná-li se o služební vozidlo), nikdo otázku pneumatik u nehod neřeší.

„Tento odhad provést nelze, zejména u počtu nehod bez zranění, kdy se většina škod likviduje pouze na základě záznamu o dopravní nehodě, které vyplní její aktéři, a kde je pouze ve výjimečných případech zaznamenán stav pneumatik,“ reagovala Koutská.

A co když se v zimě oteplí?

Stává se ale, že průměrné denní teploty v zimě na nějaký čas překročí teploty vhodné pro použití zimních pneumatik. Co pak s tím?

„V zimním období doporučujeme použití pneumatik i při případném zvýšení teploty po dobu několika dní. Případné větší opotřebení plně vynahradí bezpečnější jízdní vlastnosti vozidla,“ upřesnil Káňa z Kooperativy.

Zkrátka pořád je lepší v létě jezdit na zimních pneumatikách než obráceně. Samozřejmě zimní gumy v létě zhoršují stabilitu vozidla hlavně na dálnici a především se velmi rychle sjíždějí, protože jejich směs není stavěna na vysoké teploty. Řidiči, kteří ale mají hluboko do kapsy, to však tak často dělají, že léto odjezdí na „zimácích“. Opačně je to ale o život.

 

<< Zobrazit všechny novinky