Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

ZMĚNY V REGISTRU VOZIDEL Platné od 1.6.2017
14.06.2017
Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze na úřadě v místě...

Vyznáte se v pojištění odpovědnosti za škodu z výkonu povolání?
11.05.2017
Existují profese, ve kterých zaměstnavatelé takzvanou pojistku na blbost k uzavření pracovní smlouvy vyžadují. Jedná se především o profesionální řidiče nákladních vozů, autobusů...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Silnice bez čar jsou nebezpečné. Jsme horší než rozvojové země, říká expert

Je hustá mlha, světla auta ji sotva prosvítí a řidič má co dělat, aby nesjel z krajnice nebo nevjel do protisměru. To je situace, která se může stát na mnoha úsecích silnic nižších tříd. Bílé vodicí pruhy nejsou vidět, Středočeský kraj totiž šetří a neobnovuje je. 

Chybějící bílé čáry na silnicích jsou nebezpečné především v zimním období, kdy jsou mlhy a brzy se stmívá. Jejich obnova by Středočeský kraj stála statisíce korun.

"V minulosti se čáry natřely bíle, ale od té doby už ne. Nedávno jsem jel kolem zámku v Lánech v mlze a vůbec nebylo vidět na cestu. Je to hazardování a dostává to řidiče do hrůzných situací," líčí Jindřich Kašpar z Kladenska. Podle něj by stačilo obnovit značení, které je na krajnicích. "Divím se, že alespoň kvůli tomu, že občas prezident přijede do Lán, se tomu nevěnuje větší pozornost," říká.

Kraj opravuje díry, na pruhy nezbývají peníze

"Pruhy se vždy neobnovují," přiznal náměstek středočeského hejtmana pro dopravu Robin Povšík. Podle něj nemá kraj tolik peněz, aby na silnicích, kde není tak hustý provoz, znovu vyznačoval vodorovné značení. Prioritou je oprava výtluků po zimě.

"Nesmí se zapomenout na to, že jde o tisíce kilometrů. Každoročně opravujeme po zimě krajnice. To bychom museli značení obnovovat každé dva roky, a to není levné," poznamenal Povšík. Pro představu – zhruba metr bílého pruhu, který je široký 25 centimetrů, stojí 26 korun.

"Chápu, že je lepší, když vodicí linky jsou, ale důležitější je spravit díry," tvrdí i Jiří Procházka ze Správy a údržby silnic Kutná Hora.

Dopravní expert: Důležitější je značení než oprava děr

Ale podle dopravního experta Jiřího Landy ze společnosti CityPlan je to naopak. "Vodicí čáry jsou klíčové. V tomto zaostáváme nejen za Evropou, ale i za lepšími rozvojovými zeměmi. Dělicí čára zvyšuje bezpečnost, zvlášť při snížené viditelnosti," upozornil Landa.

Uznává, že je v rozpočtu kraje málo peněz, ale vodorovné značení by se podle něj nemělo podceňovat. "Už za hejtmana Petra Bendla jsme dělali bezpečnostní studii pro střední Čechy, ale bohužel za nynějšího vedení se toho moc nezměnilo. Důležitější je pro ně oprava děr," podotkl Landa.

Podle něj se kvalita silnic i jejich značení liší okres od okresu. Záleží na vedení správy a údržby silnic daného regionu, na co se zaměří. "Střední Čechy jsou navíc specifické, protože silnice druhých a třetích tříd jsou leckde v hustotě dopravy na úrovni silnic prvních tříd. Tím se ničí nejen povrch silnic, ale i bílé čáry," míní Landa.

Postranní čáry jsou zbytečné, když napadne sníh

"V první řadě musíme zajistit sjízdnost silnic. Řidiči určitě více vítají, když se spraví, než když se natře čarami. Zaměřujeme se ale na svislé i vodorovné značení na problémových místech," řekl Povšík.

Podle Josefa Kocourka z Dopravní fakulty ČVUT není snadné říci, zda se mají přednostně spravovat díry či "malovat" bílé linie. "Vodorovné značení je určitě důležité, ale obnovovat ho na silnici plné výtluků by bylo vyhazování peněz. Má se najít kompromis," míní Kocourek s tím, že by bylo lepší na silnicích vyznačovat bílé linky uprostřed. "Pro řidiče je důležité prostřední značení, hlavně když napadne sníh," dodal Kocourek

 

 

<< Zobrazit všechny novinky