Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Za nepojištěná auta budou majitelé opět platit
30.01.2018
Za motorová vozidla, na něž jejich vlastníci neuzavřeli povinné ručení, se od 1. ledna začíná opět platit příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazby...

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

ZMĚNY V REGISTRU VOZIDEL Platné od 1.6.2017
14.06.2017
Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze na úřadě v místě...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Máte povinné ručení?

 

Šestačtyřicetiletý muž si koupil Mercedes, na zaplacení tzv. povinného ručení mu již však evidentně peníze nezbyly. Nebo si myslel, že ho  nepotřebuje? Koncem roku přišel trest. O vánocích totiž způsobil dopravní nehodu, při níž dosáhla výše škody téměř 391 tisíc korun. Přiměla ho k tomu, že se v březnu dalšího roku konečně pojistil. Byl to vskutku drahý vánoční dárek, připočteme-li k této škodě dalších 27 650 korun, které musel zaplatit za dobu, kdy nebyl pojištěn. A to měl ještě štěstí, že při nehodě nedošlo k vážným škodám na zdraví. Ty jsou někdy vyšší než milion korun. Povinné ručení na rok by ho přitom stálo 8 500 korun.

Zdaleka ne každá škoda a příspěvek za nepojištěné období se vyšplhají do podobné výše. Počet nepojištěných vozidel v České republice navíc klesá. Zatímco před dvěma lety to bylo každé deváté vozidlo, letos v říjnu již \"pouze“ každé dvanácté.

Stále je však hodně těch, kteří k vlastní škodě povinné ručení neplatí. Z celkového počtu 7,2 milionu vozidel registrovaných koncem září letošního roku v centrální evidenci Ministerstva dopravy nebylo pojištěno 598 tisíc vozidel. Kdo přestal s automobilem trvale jezdit, měl by zažádat o trvalé vyřazení svého vozidla z této evidence. Jak rovněž uvedla Česká kancelář pojistitelů, která má kontrolu a inkaso příspěvků od těch, kdo nezaplatili povinné ručení, na starosti, letos odeslala neplatičům tohoto pojištění za devět měsíců 139 716 výzev k zaplacení.

Počty vozidel v ČR

Kancelář vychází při své evidenci z porovnání databází registrovaných vozidel Ministerstva dopravy a vlastní databáze pojištěných vozidel, zpracované na základě dat pojišťoven, které jsou členy ČKP. Dříve nebo později tak jsou nepojištěná vozidla odhalena a jejich majitel musí počítat s penále, a pokud stále odmítá zaplatit povinné ručení, s dalším postihem.

Povinnost platit povinné ručení je dána zákonem, vybírá či vymáhá je právě Česká kancelář pojistitelů. Nejprve zjistí, jak dlouho nebylo vozidlo pojištěno a na základě toho vypočte příspěvek, který by měl jeho majitel uhradit. Pokud nepomůže písemná výzva k úhradě, ani upomínka, snaží se ČKP částku vymoci ve spolupráci s inkasními společnostmi. Když nepomůže ani to, následuje soud a někdy také  exekuce.  Nezaplacené tisíce za povinné ručení za rok tak mohou přijít mnohonásobně dráže.

Kdo nechce, aby ho Česká kancelář pojistitelů zbytečně otravovala, měl by nahlásit včas na centrální registr odhlášený, nebo odcizený automobil. Potíže s registrací mohou být i  u ojetých vozidel, zakoupených v cizině. Problematické to může být například u povinného ručení dovezeného vozu. Jak řekl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec, tzv. Zelená karta, vystavená k tomuto účelu, totiž nemusí stačit. Což platí například o Německu.

Loni způsobili řidiči, kteří nemají povinné ruční necelé čtyři tisíce nehod, letos by měl jejich počet podle výkonného ředitele České kanceláře pojistitelů Jakuba Hradce, přibližně stejný. Zatímco průměrné škody na automobilech dosahují při jedné nehodě kolem 70 tisíc korun, škody na zdraví bývají daleko větší a mohou jít do statisíců, někdy i do milionů korun. Povinné ručení je daleko levnější.Od loňského ledna vybrala Česká kancelář pojistitelů od těch, kdo neplatí povinné ručení přes 217 milionů korun. Na základě žalob, podaných ČKP, bylo vydáno 752 platebních rozkazů a zahájeno 51 exekucí. Letos do konce září uhradili ti, které kancelář přistihla, že neplatí povinné ručení do jejího garančního fondu 152 milionů korun.   

Příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů

Vlastníci či provozovatelé vozidel, kteří si nesjednali a neplatí tedy povinné ručení, musí od ledna loňského roku uhradit za každý den, kdy neměli své vozidlo pojištěno, příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů. Jeho sazba vychází z druhu vozidla a činí 20-300 korun denně, u osobních automobilů jde o 50, respektive 70 korun denně. Zmíněný příspěvek tvoří i náklady ČKP na jeho uplatnění a vymáhání. Nenahrazuje přitom pojištění. Jestliže tedy, podobně jako v příkladu v uvedeném článku, způsobí nepojištěné vozidlo škodu, poškozenému ji uhradí ČKP z garančního fondu. Pak ji ovšem vymáhá po nepojištěné osobě. Celá záležitost může skončit soudem, případně i exekucí.

 

'

<< Zobrazit všechny novinky