Pojištění Alpenerein - Cestovní pojištění
Upoutávka na soutěž

Novinky

Změny v STK od 1.10.2018, prodloužení STK u motocyklů
01.11.2018
Změna zákona, která vyšla v platnost 1.10.2018 jistě potěší všechny motorkáře. Frekvence návštěv STK se u motocyklů snižuje, budou muset kontrolu podstoupit po 6 letech od nákupu...

Za nepojištěná auta budou majitelé opět platit
30.01.2018
Za motorová vozidla, na něž jejich vlastníci neuzavřeli povinné ručení, se od 1. ledna začíná opět platit příspěvek do garančního fondu České kanceláře pojistitelů (ČKP). Sazby...

Novela zákona o povinném ručení a další změny v pojištění vozidel
28.11.2017
'Od ledna 2018 čeká na všechny motoristy významná změna v podobě obnovení příspěvku ČKP za každý den, kdy je vozidlo bez povinného ručení. ...

Pokuta za neplacené povinné ručení se vrací, už ji schválila Sněmovna
08.08.2017
Předloha, jež také zpřesní povinnost mít pojištěný automobil, nyní zamíří k posouzení do Senátu.Poslanci přistoupili i na jediný pozměňovací návrh, který podal Jiří Dolejš...

Zobrazit všechny novinky >>

Pojištění Alpenverein

Jak Němci předjíždí? Děláte stejné chyby?

Německý autoklub publikoval výsledky analýzy předjížděcích manévrů při cestování po běžných silnicích I. a II. třídy. Závěr číslo 1? Předjížděním se ušetří výrazně méně času, než si řidiči obvykle představují.

Na šesti různých silnicích bylo provedeno srovnání. Ve stejný čas vyrazili dva řidiči – předjížděč systematicky postupující provozem vpřed a defenzivní řidič, který se snaží splynout s okolním provozem. Přejíždění vedlo na 20 km nanejvýš k úspoře zanedbatelných 1,5 minuty, zcela výjimečně se podařilo vyjet náskok větší než 2 minuty, tedy 10 %. Samozřejmě za předpokladu dodržování pravidel silničního provozu, tedy především rychlostních limitů.

Došlo ale i k situacím, kdy oba dorazili do cíle prakticky současně. To tehdy, kdy nebylo možné pomaleji jedoucí vozidlo bezpečně předjet, nebo právě předjeté vozidlo záhy odbočilo. V takových situacích nemohl předjížděč na defenzivního řidiče získat žádný znatelný náskok.

Přejíždění je přitom v Německu k druhou nejčastější příčinou vážných nehod mimo město. Ročně při takových nehodách zemře zhruba 400 lidí. Co je příčinou?

Podle ADACu řidiči především nedbají na dostatečný rozhled. K bezpečnému předjetí traktoru je potřeba vidět na 300 metrů dopředu, v případě nákladního auta je to pak alespoň 500 metrů. Řidič musí mít kromě dobrého přehledu o okolním dění také jasno v tom, kolik aut dokáže najednou předjet.

Nutný je také přiměřený odstup. Řidič nalepený na předjížděné auto nemá při zahájení manévru dobrý výhled na provoz v protisměru. Zřejmě není potřeba zdůrazňovat použití signalizace směrovkou.

Při samotném předjíždění je důležitý rozdíl v rychlostech, který by měl být 20 až 30 km/h. Pomalejší rychlost při předjíždění prodlužuje dobu trvání celého manévru a tím zvyšuje riziko kolize s autem v protisměru.

Pro bezpečnost předjíždění je ale klíčová také spolupráce a ohleduplnost ostatních účastníků. Řidič předjížděného auta by se měl chovat předvídatelně, především nezrychlovat, když je předjížděn.

Řidiči v protisměru by měli používat denní svícení, aby byli za všech podmínek snáze rozeznatelní.

V krizové situaci musí protijedoucí vůz začít co nejdříve brzdit, případně i zastavit, aby se snížila rychlost hrozící čelní srážky, a vytvořit prostor zajetím k okraji vozovky. Předjížděný by měl uhnout co nejvíc k pravému okraji vozovky a pokud možno snažit se snížit rychlost.

Zodpovědnost a také nejvíc práce leží na řidiči, který předjíždí. Zde je jediná univerzální rada: držet se středu vozovky. Většina silnic ve skutečnosti umožní průjezd tří aut vedle sebe a pouze setrváním na středu se minimalizuje pravděpodobnost nehody. Zároveň takové řešení nabádá ostatní účastníky k interakci podle výše uvedených zásad.

Zdroj: http://www.auto.cz/jak-nemci-predjizdi-57627

 

<< Zobrazit všechny novinky